Portefeuillehouder
J. de Reus (Personeel & Organisatie)
C.W. Smelik (Inkoop- en aanbestedingsbeleid)
J.N.J. Appelman (Facilitaire zaken)
J.A. Fackeldey (Communicatie & ICT)
H.J. Hofstra (Financiën)
IT-systemen veilig en op orde
Doel (2019-2023)
De IT-systemen voor de informatievoorziening zijn beter en veiliger en het beheer daarvan is op orde.
Doelrealisatie
In 2021 zijn alle noodzakelijke en essentiële stappen gezet voor de vernieuwing, beheer en (betere) beveiliging van de informatiesystemen van de provincie Flevoland.
Activiteiten 2021
- Het faciliteren van het -als gevolg van de coronamaatregelen- (verplicht) thuiswerken van de medewerkers van de provincie heeft ook in 2021 de nodige aandacht gevraagd; positief was dat de in 2019 uitgerolde mobiele werkplekken hiervoor een uitstekende basis boden.
- In het kader van de informatiestrategie 2021-2024, waarbij op basis waarvan de (verdere) ontwikkeling van de informatiesystemen, het beheer daarvan en de informatieveiligheid kunnen worden geborgd, is in 2021 de aanbesteding van een nieuw financieel systeem gestart.
- In de interprovinciale samenwerking heeft via het programma 'IDA' (Interprovinciale Digitale Agenda) verder gestalte gekregen; daarbij wordt ook ingespeeld op nieuwe (wettelijke) ontwikkelingen op landelijk niveau. Het uitvoeringsplan IDA 2021 is in uitvoering genomen; alle provincies nemen daar aan deel. De provincie Flevoland speelt een actieve rol bij deze interprovinciale samenwerking.
- Bij de toenemende (afhankelijkheid van) digitalisering nemen ook de risico’s op het gebied van informatieveiligheid en privacy toe. Hiervoor zijn de benodigde maatregelen getroffen; daarbij wordt de nieuwe Baseline Informatieveiligheid Overheid (BIO) gevolgd. Voor meer details wordt verwezen naar de paragraaf Bedrijfsvoering.
Risico
Het niet tijdig en/of goed aansluiten op de digitale ontwikkelingen zal leiden tot gebrekkige ICT-voorzieningen bij alle afdelingen met alle risico’s van dien. Bijvoorbeeld onvoldoende dienstverlening (aan bedrijven en ketenpartners), verstoorde processen, gebrekkige (kwaliteit van) data en/of inbreuk in systemen. Ondanks het feit dat de informatievoorziening van de provincie Flevoland nu aanzienlijk beter op orde is, blijven er risico’s bestaan gezien de snelle en ingrijpende ontwikkelingen op het gebied van digitalisering. De nieuwe informatiestrategie en de interprovinciale samenwerking bieden de nodige handvatten om deze risico’s te beheersen; na de overgang naar clouddienstverlening is voltooid, zal het risicoprofiel met betrekking tot informatievoorziening opnieuw worden gewogen.
Middelen
7.4 Bedrijfsvoering | Rekening 2020 | Begroting 2021 ontwerp | Begroting 2021 na wijziging | Rekening 2021 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 52.543 | 54.340 | 56.490 | 55.271 | 1.219 |
Baten | -3.880 | -2.987 | -3.394 | -3.843 | 449 |
Saldo | 48.663 | 51.353 | 53.096 | 51.428 | 1.668 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Lagere salarislasten | 661 | 180 | 481 |
2. Lagere lasten voor inhuur | 276 | 0 | 276 |
3. Hogere lasten voor participatiewet | -106 | -106 | 0 |
4. Lagere kosten voor financiële en juridische adviezen | 203 | 0 | 203 |
5. Lagere facilitaire lasten | 100 | 0 | 100 |
6. Hogere kapitaallasten door schattingswijziging | -445 | 0 | -445 |
Overige kleine verschillen | 531 | 432 | 99 |
Totaal lasten | 1.219 | 506 | 714 |
Baten | |||
7. Hogere inkomsten door inkomsten salarissen derden | 328 | 0 | 328 |
Overige kleine verschillen | 120 | 0 | 120 |
Totaal baten | 448 | 0 | 448 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1 en 2. Lagere personele lasten dan begroot
Binnen de provincie Flevoland zijn in 2021 88 vacatures opengesteld geweest. Dit komt neer op circa 20% van alle totale functies. Doordat tussen uitdiensttreding en indiensttreding soms enige periode van frictie zit ontstaan lagere lasten.
3. Hogere lasten voor uitvoering participatiewet
In 2021 heeft de provincie Flevoland 20,21 FTE aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst gehad. De quotumwet schrijft voor dat dit minimaal 15,84 FTE had moeten zijn. Vanuit het oogpunt van een maatschappelijke voorbeeldrol en vanwege het feit dat een aantal bepaalde-tijdscontracten in 2021 omgezet zijn naar onbepaalde-tijdscontracten is er in 2021 meer uitgegeven dan geraamd. Het tekort wordt gedekt uit de reserve 'Personeel', waar middelen voor dit specifieke doel in aanwezig zijn.
4. Lagere kosten voor financiële en juridische adviezen
De provincie Flevoland kent een aantal ad-hoc budgetten voor financieel en juridisch advies voor bijvoorbeeld procesvertegenwoordiging of quick-scans. Deze zijn in 2021 minder benut dan geraamd.
5. Lagere facilitaire lasten
Mede vanwege corona zijn de lasten voor de postkamer, trafficmanagement en repro lager uitgevallen dan voorgaande jaren.
6. Hogere kapitaallasten door schattingswijziging
In 2021 is de nieuwe financiële verordening vastgesteld waarbij afschrijvingstermijnen zijn aangepast. Dit leidt in 2021 tot een hogere afschrijvingslast van € 0,45 mln. ten opzichte van de begroting. Vanaf 2022 zijn deze aangepaste afschrijvingen in de begroting verwerkt.
7. Hogere inkomsten voor salarisvergoedingen van derden
De inkomsten vanuit detacheringen waren € 0,15 mln. hoger dan geraamd. Daarnaast heeft de doorbelasting van salarissen aan de Randstedelijke Rekenkamer € 0,1 mln. meer opgebracht dan geraamd. De overige verschillen betreffen meer dan geraamde ontvangen ziekte- en zwangerschapsgelden.