Portefeuillehouder
L. Verbeek (rijkstaken, veiligheid)
C. Smelik (bestuurlijke vernieuwing)
J. Fackeldey (bestuurlijke zaken)
M.A. Rijsberman (Europa, INTERREG)
Versterkte belangenbehartiging
Doel (2019-2023)
De mogelijkheden om, in samenwerking met andere overheden, de belangenbehartiging van de provincie Flevoland te versterken zijn benut.
Doelrealisatie
Provincie Flevoland heeft haar beïnvloedingskanalen in Europa, Den Haag en regionaal optimaal ingezet om de ontwikkeling van Flevoland te bevorderen, de Flevolandse samenleving te verbeteren, schade te voorkomen en te herstellen. Daarbij is regionale samenwerking en belangenbehartiging ingezet om de zichtbaarheid van Flevoland te verbeteren en de ruimtelijk-economische structuur van Flevoland te versterken.
Activiteiten 2021
- Voor belangenbehartiging in Den Haag hebben we in 2021 digitale communicatie breed ingezet. Bestuurlijk en ambtelijk hebben we intensief de Flevolandse belangen onder de aandacht gebracht. Rond de verkiezingen van de Tweede Kamer hebben we onze relaties aangehaald en nieuwe contacten gelegd. De woonopgave, met name de bouw van 100.000+ woningen en ons aanbod als regio om een bijdrage te leveren aan nationale opgaven hebben veel overleg met zich mee gebracht. Vanuit de integrale benadering van bouwen aan een samenleving is veel aandacht besteed aan noodzakelijke randvoorwaarden: bereikbaarheid, inzet van het Rijksvastgoedbedrijf, werkgelegenheid. Over het Europese cohesiebeleid is veel afstemming geweest met Den Haag. Bovendien zijn contacten gelegd met (nieuwe) leden van Eerste en Tweede Kamer. Ook met departementen worden intensieve relaties onderhouden bijvoorbeeld op actuele dossiers als stikstof en woningbouw. Diverse werkbezoeken vanuit de Tweede Kamer hebben plaatsgevonden. Voor diverse terreinen is gezamenlijk of regionaal de belangenbehartiging georganiseerd via IPO, MRA (infra, mobiliteit MIRT) en Deltaplan Noordelijk Nederland. Tijdens het Flevo Event in Nieuwspoort in september) hebben we als provincie en regio Flevoland goed onder de aandacht kunnen brengen.
- In de Europese lobby heeft Flevoland zich met name ingespannen voor Europese investeringsfondsen voor regionale (economische) ontwikkeling. Voor deze lobby is Flevoland in Brussel namens de 12 provincies bestuurlijk dossierhouder. De lobby heeft erin geresulteerd dat Flevoland, met de status als transitieregio, voor de periode 2021-2027 gebruik kan maken van EU-steun voor regionaal economische ontwikkeling. Ook op andere fondsen die in het kader van het Corona-herstelplan en vanwege Brexit beschikbaar zijn gekomen is een actieve lobby gevoerd. Zo heeft de portefeuillehouder Europa meerdere lobbyacties geïnitieerd zowel gericht op Brussel als op Den Haag met als doel om provincies meer te betrekken bij de uitvoering van het de 'Brexit Adjustment Reserve' (BAR) en de 'Recovery & Resilience Facility' (RRF); tot nog toe heeft dit er niet toe geleid dat provincies worden betrokken bij het RFF.
- In het kader van de Europese doelstellingen voor een duurzame en digitale transitie heeft de Europese Commissie in 2021 een breed en ambitieus pakket aan nieuwe voorstellen gepresenteerd dat de komende tijd nog verder wordt uitgewerkt. Om goed te kunnen inspelen op nieuwe Europese beleidsinitiatieven is het van belang om in een vroeg stadium geïnformeerd te zijn over nieuwe ontwikkelingen.
- Samen met de Randstad-provincies is de Europese agenda over de volle breedte gevolgd en zijn de 4 provincies geïnformeerd door middel van signaliseringsberichten. Dit zijn beknopte duidingen die de relevantie voor het provinciale beleid aangeven. In dit verband dienen in ieder geval genoemd te worden het 'Fit for 55 pakket', de 'Europese Digitaliseringsstrategie', de 'Nulvervuiligingsambitie', de 'Farm to Fork Strategie', de 'Hernieuwbare Energie Richtlijn', de 'Strategie voor Slimme en Duurzame mobiliteit', de 'Bossenstrategie' en de 'Bodemstrategie'.
- In Randstadverband is een webinar georganiseerd om PS hierover te informeren aangezien het werkbezoek geen doorgang kon vinden vanwege corona.
- Op beleidsthema’s die niet gezamenlijk met de Randstad worden opgepakt, zoals bijvoorbeeld de visserij, heeft Flevoland zelf gelobbyd.
- Verder is een 'Actieplan Europa 2022' opgesteld dat de agenda van nieuwe EU-beleidsinitiatieven voor komend jaar omvat.
- In IPO-verband hebben we voor de nieuwe kabinetsperiode een ambitieus voorstel gedaan in "Voor een krachtig groen herstel" aan het te vormen kabinet. De provincies bieden aan een sleutelpositie te vervullen voor de aanpak van de grote opgaven en transities in ons land. Zoals het woningentekort, de stikstofproblematiek, de energietransitie, mobiliteitsvraagstukken, etcetera.
- We hebben in IPO-verband intensief overleg met de VNG in verband met het in haar opdracht opgestelde conceptwetsvoorstel Decentraal Bestuur. In het maatschappelijk debat is de democratische legitimiteit van regionale netwerken steeds meer een onderwerp. Terwijl de provincie bij uitstek de democratische gelegitimeerde regionale bestuurslaag is.
- We hebben in IPO-verband met de Rijksoverheid overlegd over diverse wetgevingsprocessen, zoals de 'grondwetswijziging verkiezing Eerste Kamer', 'participatieverordening en uitdaagrecht', de 'Wet digitale overheid' en de 'verbetering bereikbaarheid zorg voor jeugdigen'.
- We bouwen in het regionaal verband van de MRA aan de toekomstige ontwikkeling van onze provincie. Onze Commissaris van de Koning heeft als lid van de Transitiecommissie gewerkt aan een nieuwe governance. Als gevolg daarvan is de bestuurlijke samenwerking met de deelregio Almere-Lelystad versterkt en heeft deze een structureler karakter gekregen. Ook zijn verschillende gezamenlijke bijeenkomsten georganiseerd voor gemeenteraden en PS.
- We zijn daarnaast veelvuldig in overleg met de bestuurders van de deelregio Almere Lelystad over de verstedelijkingsstrategie.
- In oktober vond onder leiding van gedeputeerde Smelik de succesvolle 'Duurzaamheid Top 2021' plaats. Met als concreet resultaat afspraken over circulaire houtbouw, circulair textiel, het stimuleren van fietsgebruik, de toepassing van circulaire plastics en circulair inkopen.
- We hebben besloten we om actief deel te nemen aan de regio Zwolle. Onze bestuurders gaan met ingang van het nieuwe jaar actief deelnemen aan diverse bestuurlijke overleggen. Het afgelopen jaar is al op incidentele basis deelgenomen. Daarbij zoeken we steeds actief de afstemming en samenwerking met de gemeenten Dronten, Urk en Noordoostpolder.
- Ook aan het opstellen van de gebiedsagenda Ermelo, Harderwijk en Zeewolde hebben we bestuurlijk en ambtelijk een bijdrage geleverd. Hoewel de gemeenten primair aan zet zijn, hebben we het proces actief ondersteund. Waarbij we gezamenlijk zijn opgetrokken met de provincie Gelderland. Onze activiteiten maken eens te meer duidelijk dat onze provincie een belangrijke schakel vormt tussen diverse regio’s.
Flevoland als actieve partner in de EU
Doel (2019-2023)
Flevoland is een actieve regionale partner in Europese instellingen, Europese regionale netwerken en samenwerkingsverbanden.
Doelrealisatie
Flevoland heeft op het Europese niveau haar belangen behartigd en thema's onder de aandacht gebracht en politieke en bestuurlijke invloed uitgeoefend op besluitvorming op Flevolandse onderwerpen. Daarnaast is Flevoland als regionale partner opgetreden en Flevoland als gebied onder de aandacht gebracht.
Activiteiten 2021
- We hebben in diverse EU-instituten en netwerken geparticipeerd om Flevolandse belangen onder de aandacht te brengen. In het Europees Comité van de Regio’s (CvdR) is Flevoland lid van de commissie voor Investeringsfondsen en Transport en is Flevoland vicevoorzitter van de Brexit Group.
- We hebben waar nodig beleidsinitiatieven en wetgeving beïnvloed. In onze lobby hebben we ons met name gericht op Europees regionaal beleid (EU-investeringsfondsen), de Europese strategie voor slimme en duurzame mobiliteit en Europees visserijbeleid. Via de Randstadsamenwerking in Brussel hebben we de Europese beleidsagenda in haar volle breedte gevolgd.
- Het Europees netwerk CPMR (Conference of Peripheral Maritime Regions) heeft Flevoland een goed platform geboden voor haar lobby voor visserijbelangen, mobiliteit, fondsen en Brexit. Flevoland is voorzitter van de CPMR Noordzee Brexit Taskforce. Ook de Assembly of European Regions (AER) heeft Flevoland relevante kennis en netwerken geboden op de terreinen Meerjaren Financieel Kader, nieuwe EU-fondsen, de Green Deal en slimme en duurzame mobiliteit.
- Vanwege de coronamaatregelen heeft het werkbezoek van PS tijdens de 'European Week of the Regions' geen doorgang gevonden, net als het werkbezoek van GS. Als alternatief is voor PS een webinar gehouden over nieuwe Europese beleidsinitiatieven zoals 'Fit for 55', de 'Nulvervuiligingsambitie', de 'Farm to Fork Strategie', de 'Hernieuwbare Energie Richtlijn', de 'Strategie voor Slimme en Duurzame mobiliteit' en de 'Bossenstrategie'.
- De belangenbehartiging in Den Haag en in Brussel wordt geleidelijk omgevormd richting een Public Affairs gerichte benadering waarin de nadruk meer komt op de strategische betrekkingen van Flevoland. Dit veranderingsproces is in 2021 in gang gezet en zal komend jaar verder ingevoerd worden.
Een versterkte effectiviteit van het openbaar bestuur
Doel (2019-2023)
Een versterkte effectiviteit van het openbaar bestuur.
Doelrealisatie
Door te investeren in de regionale bestuurlijke samenwerking, een open bestuursstijl en betrokkenheid van partners, veiligheid en weerbaarheid in Flevoland is de kwaliteit en effectiviteit van het bestuur verbeterd.
Activiteiten 2021
- Met het oog op de ontwikkeling van Flevoland op de lange termijn hebben we aan een intensievere bestuurlijke samenwerking in Flevoland gewerkt. We hebben een basis gelegd om onze ambities uit de Omgevingsvisie en de grote maatschappelijke vraagstukken van vandaag en morgen in regionale samenwerking aan te pakken. Op de regionale schaal hebben de provincie en het waterschap de bovenlokale belangen in te brengen. Diverse thema’s worden aan regionale tafels geagendeerd en aangepakt. Ook hebben wij onze netwerken en onze contacten bij het Rijk en in Europa gebruikt om Flevoland onder de aandacht te brengen. Vanuit diverse sporen, het manifest 'Wij zijn Flevoland!'/ 'Samen Maken We Flevoland', de 'Routekaart 100.000+', de ' verstedelijkingsagenda', de 'Omgevingsagenda Noord West', Omgevingstafels Omgevingswet, de 'MRA', de 'Regio Zwolle' en het 'Deltaprogramma van het Noorden' hebben we afspraken gemaakt of in voorbereiding voor de integrale en duurzame ontwikkeling van onze regio.
- We hebben in het kader van bestuurlijke vernieuwing en participatie deelgenomen aan een onderzoek naar verbetermogelijkheden voor de democratie en voorstellen gedaan voor participatiebeleid. In het kader van de (uitgestelde) invoering van de Omgevingswet hebben we aangegeven hoe wij de betrokkenheid van de inwoners van Flevoland bij de beleid en uitvoering willen vergroten. Het onderzoek wordt verdiept in 2022 door middel van gesprekken met inwoners en organisaties.
- We hebben de invoering van de Wet Open Overheid die tot doel heeft de transparantie van de overheid te verbeteren verkend en hebben de voorbereidingen ter hand genomen om deze wet te kunnen implementeren. Waar dat zinvol is, hebben we ons aangesloten bij de interprovinciale aanpak en samenwerking op dit terrein.
- Als Rijksheer heeft de Commissaris van de Koning het onderwerp integriteit besproken in de overleggen met burgemeesters in het bijzonder gericht op screening van kandidaatsraadsleden en bestuurders in kader van komende gemeenteraadsverkiezingen. Er is input gegeven op het wetsvoorstel bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur.
- We hebben Bibob-onderzoeken uitgevoerd bij aanbestedingen INFRA en omgevingsvergunningen.
- Om de bewustwording bij PS rond ondermijning te vergroten, hebben we in januari 2021 een Statenacademie aan gewijd.
- We hebben in mei 2021 samen met de gemeenten de Flevolandse norm voor de van bestuurlijke aanpak ondermijning vastgesteld. Er is een ambtelijke werkgroep ingesteld die gezamenlijk werkt aan de voortgang. We hebben een training voorbereid voor specifieke doelgroepen om bewust te zijn van signalen voor ondermijning. Die wordt in 2022 uitgevoerd.
- We hebben de gemeenten een incidentele bijdrage gegeven om aan te sluiten op Meld Misdaad Anoniem (MMA). Alle gemeenten hebben zich aangesloten; dit levert inmiddels bruikbare signalen op.
- We hebben in het kader van de Regiodeal Noordelijk Flevoland samen met gemeenten, overige gebiedspartners en de NSOB een checklist ondermijning voor nieuwe bedrijventerreinen opgesteld. Hierdoor kan al in de ontwerpfase nagedacht worden over preventie.
- We hebben wat betreft veiligheid de focus gelegd op de gevolgen en impact van corona. We hebben deelgenomen aan de overleggen van het regionaal beleidsteam (RBT) voor het bestrijden van de pandemie en PS en GS op de hoogte gehouden van de voortgang.
- In de organisatie heeft de directie "Veiligheid" aangewezen als concernportefeuille, zodat veiligheidsvraagstukken organisatiebreed worden benaderd en geborgd.
Middelen
7.1 Bestuur | Rekening 2020 | Begroting 2021 ontwerp | Begroting 2021 na wijziging | Rekening 2021 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.677 | 2.124 | 2.405 | 1.017 | 1.388 |
Baten | -37 | -27 | -27 | -143 | 116 |
Saldo | 1.640 | 2.097 | 2.378 | 874 | 1.504 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Lagere lasten voor ondermijning / ondermijning vakantieparken | 299 | 0 | 299 |
2. Lagere lasten door vrijval voorziening 'APPA' | 738 | 0 | 738 |
3. Lagere lasten representatie GS | 145 | 0 | 145 |
4. Lagere lasten voor fiscale compensatie dienstauto's | 84 | 0 | 84 |
Overige kleine verschillen | 122 | 0 | 122 |
Totaal lasten | 1.388 | 0 | 1.388 |
Baten | |||
5. Hogere baten door nog te verzorgen doorbelasting | 104 | 0 | 104 |
Overige kleine verschillen | 12 | 0 | 12 |
Totaal baten | 116 | 0 | 116 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. Lagere lasten voor ondermijning / ondermijning vakantieparken
De gemeenten hebben vrijwel geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid voor een bijdrage in de aanpak van (eventuele) problematiek op vakantieparken. Voor de bestuurlijke aanpak van ondermijning waren onder andere diverse in- en externe bewustwordingsbijeenkomsten en trainingen beoogd. Door de coronabeperkingen hebben die niet kunnen plaatsvinden. Daarnaast is gebleken dat een opgavegerichte aanpak van ondermijning nodig is met de bijbehorende inzet en capaciteit.
2. Lagere lasten vrijval door voorziening 'APPA'
Jaarlijks wordt op balansdatum bepaald in hoeverre een storting of vrijval aan de voorziening 'APPA' (pensioenen (oud) GS-leden) gedaan dient te worden om de toekomstige verplichtingen te kunnen dekken. Een externe pensioenuitvoerder stelt op basis van actuariële berekeningen vast in hoeverre een storting of vrijval noodzakelijk is. Er bleek ruim € 0,4 mln. te kunnen vrijvallen waar ruim € 0,3 mln. als storting geraamd was. Dit is een financieel gevolg van het overlijden van 2 oud-Gedeputeerden.
3. Lagere lasten representatie GS
Mede vanwege corona zijn de GS-representatie kosten flink lager dan in 2020 en daarvoor. Veel zaken worden digitaal of anders gedaan dan voorheen, waardoor bijvoorbeeld reis- en verblijfkosten lager zijn. Het is lastig in te schatten hoe deze kosten zich de komende jaren ontwikkelen.
4. Lagere lasten voor fiscale compensatie dienstauto's
Bij privé-gebruik van de dienstauto hebben de GS-leden recht op een fiscale compensatie. In 2021 is hier nauwelijks gebruik van gemaakt.
5. Hogere baten door nog te verzorgen doorbelasting
De provincie Flevoland is penvoerder voor de Kring van Commissarissen. De lasten hiervoor worden voor 11/12e deel aan de 11 overige provincies doorbelast. Deze post is als nog te ontvangen middelen op de balans verantwoord.