Portefeuillehouder
J. de Reus
Reizigers kunnen snel, betrouwbaar en veilig reizen en kunnen kiezen tussen vervoermiddelen
Doel (2019-2023)
Reizigers kunnen snel, betrouwbaar en veilig reizen en kunnen kiezen tussen vervoermiddelen.
Doelrealisatie
We zijn gestart met het aanpakken van de urgente knelpunten die staan in het p-MIRT (2020 - 2023).
Activiteiten 2021
- We hebben het 'Programma Mobiliteit en Ruimte' geactualiseerd en als bijlage gevoegd bij de programmabegroting ter vaststelling.
- We hebben een nieuw 'Ontwerp Programma Mobiliteit en Ruimte' opgesteld en hebben deze ter inzage gelegd.
- We hebben de activiteiten uit het 'Programma Mobiliteit en Ruimte' uitgevoerd.
Oplossen van knelpunten buiten Flevoland die van invloed zijn op de bereikbaarheid van Flevoland
Doel (2019-2023)
Knelpunten buiten Flevoland, die van invloed zijn op de bereikbaarheid van Flevoland, zijn opgelost of er zijn voorbereidingen getroffen voor het oplossen ervan.
Doelrealisatie
Het doel is (groten)deels behaald. Aangezien er vaak sprake is van afhankelijkheid van en draagvlak bij andere gebiedspartners en van de Rijksoverheid gaat is het een zaak van de lange adem.
Activiteiten 2021
- Eind 2020 hebben Rijk en regio een Ontwikkelstrategie voor Amsterdam Bay Area vastgesteld met daarin de (tussen) resultaten en conclusies van het MIRT-onderzoek. Daarin onderschrijven partijen de noodzaak en uitgangspunten voor woningbouw in Almere, waarbij de IJmeerverbinding als kansrijke oplossing wordt gezien. Gezien een aantal vragen naar aanleiding van de ontwikkelstrategie liep het onderzoek door in 2021 en is eind 2021 afgerond.
- Eind 2020 hebben Rijk en regio naar aanleiding van een uitgevoerd onderzoek gezamenlijk afgesproken een MIRT-verkenning te starten naar de capaciteitsuitbreiding van de A27 tussen knooppunt Eemnes en de aansluiting Almere Haven. In 2021 is door de provincie gezocht naar extra financiële bronnen voor de dekking van de regionale bijdrage. Het Rijk heeft aangegeven begin 2022 eerst een actualisatie van de kostenraming te willen doen alvorens te kunnen starten met de verkenning.
- Bij het Rijk en andere gebiedspartners hebben wij verder aangedrongen op besluitvorming die voor de bereikbaarheid van Flevoland essentieel is:
- de verbreding van de N50 tussen Kampen-Zuid en Hattemerbroek;
- de verbreding van de sluis, bruggen en vaargeulen bij Kornwerderzand.
- Ten aanzien van de verbetering van de doorstroming op de N301 tussen de Nijkerkerbrug en de A28 is met de Provincie Gelderland afgesproken dat de situatie de komende jaren zal worden gemonitord
- De doelen en opgaven uit het 'Programma Mobiliteit en Ruimte' zijn vertaald naar concrete activiteiten.
- We nemen deel aan het Rijksregioprogramma 'Samen Bouwen aan Bereikbaarheid'.
Stimuleren Smart Mobility
Doel (2019-2023)
Bereikbaarheid in Flevoland is verbeterd door de inzet van smart mobility.
Doelrealisatie
De bereikbaarheid in provincie Flevoland is door de inzet van Smart Mobility deels verbeterd.
Activiteiten 2021
- We hebben het beleid voor smart mobility vernieuwd (Fundament Smart Mobility Flevoland 2021 – 2025), gericht op het vergroten van de inzet van smart mobility in Flevoland om de bereikbaarheid te verbeteren.
- In april 2021 is gestart met een innovatiecompetitie Smart Mobility, waarbij de markt uitgedaagd is om Smart Mobility-diensten of-producten te ontwikkelen die de bereikbaarheid van de directe omgeving van het Walibi-evenemententerrein verbeteren en tegelijkertijd ook een bijdrage leveren aan een integrale en nieuwe vorm van samenwerking op het gebied van bereikbaarheid tijdens evenementen. Van de acht partijen met wie de competitie is gestart zijn er eind 2021 nog vier over.
Regionale mobiliteitsprogramma Flevoland integreren in het omgevingsprogramma
Doel (2019-2023)
De mobiliteit is verduurzaamd als bijdrage aan het Klimaatakkoord volgens de principes van haalbaar, betaalbaar en uitvoerbaar (Rijksopdracht).
Doelrealisatie
De onderstaande activiteiten zijn ingezet ter verduurzaming van de mobiliteit. Behoudens enkele quick wins die binnen de directe invloedsfeer van de provincie liggen, is dit vooral een proces van lange adem dat samenwerking vraagt met een groot aantal externe partners. Dit proces is opgestart.
Activiteiten 2021
- We hebben samen met regionale partners een eerste regionaal mobiliteitsprogramma opgesteld, waarin we hebben uitgewerkt hoe we, ter uitvoering van het Klimaatakkoord, met alle regionale partijen samen invulling geven aan de verandering en verduurzaming van de mobiliteit. De hoofdlijnen hebben we geïntegreerd in het Ontwerp van het nieuwe 'Programma mobiliteit en ruimte'.
- In het verlengde van het Regionaal mobiliteitsprogramma hebben we een menukaart laten ontwikkelen, die inzicht geeft in de verwachte effectiviteit van verschillende maatregelen, en onderzoek laten doen naar de verwachte effectiviteit van lopende en geplande maatregelen in het RMP gebied (Flevoland en Noord-Holland samen).
- We hebben nieuwe duurzaamheidseisen opgenomen in onze aanbestedingen en bestaande duurzaamheidseisen aangescherpt: we hebben een plafondwaarde opgenomen ten aanzien van de milieu-impact van de toe te passen asfalt- en betonmengsels.
- We hebben een aantal duurzame projecten gerealiseerd: we hebben een damwand geplaatst in de Hoge Vaart, gemaakt van moeilijk recyclebaar plastic. We hebben een rotonde gerealiseerd van duurzaam beton, waarbij de stalen wapening is vervangen door kunststof vezels. Bij dit project zijn verkeersborden geplaatst waar vezels van de reuzenberenklauw in zijn verwerkt.
- We hebben 12 dienstvoertuigen (einde lease contract) vervangen door 12 volledig elektrische voertuigen. Deze voertuigen kunnen vanaf november op alle drie de vestigingen middels provinciale laadpalen geladen worden.
- Binnen het project 'MRA-Elektrisch' werken we met o.a. Noord-Holland en Utrecht samen om elektrisch vervoer te stimuleren en een netwerk van publieke oplaadpunten te realiseren. Afgelopen jaar (2021) zijn vanuit het project 'MRA-Elektrisch' ruim 215 (publieke) laadpalen (is 430 laadpunten) geplaatst in de provincie Flevoland. Het grootste deel is geplaatst in de gemeente Almere, gevolgd door de gemeente Lelystad. In totaal zijn vanuit dit project ondertussen al ruim 550 (publieke) laadpalen in Flevoland in bedrijf gesteld.
- Voor het wegwerken van ontbrekende schakels in het (snel)fietspadennetwerk zijn we samen met gemeenten, natuurorganisaties en de Fietsersbond gestart met het definiëren van een Kernnetwerk Fiets Flevoland en een inventarisatie van knelpunten. Op basis daarvan stellen we in 2021 een uitvoeringsprogramma fietspaden vast voor de komende jaren. Daarnaast zijn we gestart met de verkenning van de snelfietsroute Almere-Lelystad. Afronding volgt eerste halfjaar 2021.
Risico
Minder prioriteit voor verkeersveiligheid bij de politie kan leiden tot daling van de handhavingsdruk.
Middelen
6.2 Ontwikkeling en innovatie mobiliteit | Rekening 2020 | Begroting 2021 ontwerp | Begroting 2021 na wijziging | Rekening 2021 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.317 | 2.463 | 4.508 | 2.146 | 2.362 |
Baten | 0 | 0 | -1.697 | -341 | -1.356 |
Saldo | 1.317 | 2.463 | 2.811 | 1.805 | 1.006 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Fietsmaatregelen | 2.273 | 2.273 | 0 |
Overige kleine verschillen | 89 | 89 | 0 |
Totaal lasten | 2.362 | 2.362 | 0 |
Baten | |||
1. Fietsmaatregelen | -1.350 | -1.350 | 0 |
Overige kleine verschillen | -6 | -6 | 0 |
Totaal baten | -1.356 | -1.356 | 0 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. Fietsmaatregelen
Aan de gemeente Almere is in 2020 een meerjarige projectsubsidie beschikt ten behoeve van de aanleg van twee fietsbruggen in de Metropolitane hoofdfietsroute Spoorbaanpad. Ter gedeeltelijke dekking van de hiermee samenhangende lasten heeft de provincie van het ministerie van IenW een specifieke uitkering ontvangen. De uitvoering van het project is vertraagd en de gemeente heeft de beschikt gekregen subsidie nog niet besteed. Het tijdelijk budgettair voordeel van per saldo € 0,92 mln. (als gevolg van herprogrammering van het project) is gestort in de bestemmingsreserve 'Mobiliteit'.