Portefeuillehouder
J.N.J. Appelman
De regionale economie is versterkt, het vestigingsklimaat is verbeterd en het ondernemerschap is versterkt
Doel (2019-2023)
De regionale economie is versterkt, het vestigingsklimaat in Flevoland is verbeterd en het ondernemerschap, met name in het MKB, is versterkt.
Doelrealisatie
We hebben Flevolandse ondernemers geholpen bij het realiseren van hun groeiambities.
Activiteiten 2021
- PS hebben in 2021 in de ‘pilot voorkantsturing en nieuw economisch beleid’ gewerkt aan de kaders voor het nieuwe economisch beleid. Deze kaders zijn op 13 oktober 2021 door PS vastgesteld en als “opdracht” voor de ontwikkeling van nieuw beleid aan GS gegeven.
- We hebben aan Horizon een exploitatiesubsidie toegekend die het mogelijk maakt om vouchers, risicokapitaal, kennis en netwerken beschikbaar te maken voor en ondernemers en hen te steunen bij het realiseren van hun groeiambities.
Verder ontwikkelen Horizon voor het stimuleren van bedrijvigheid in Flevoland
Doel (2019-2023)
Horizon is als Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) volop doorontwikkeld tot een krachtige partner bij het stimuleren van de bedrijvigheid in Flevoland en is uitgebreid met een groeifonds.
Doelrealisatie
De toegang tot kapitaal is vergroot door vouchers aan ondernemers te verstrekken, financieringen vanuit het TMI Proof of Conceptfonds Flevoland te verstrekken en afstemming tussen financiers te bevorderen.
Activiteiten 2021
- We hebben samen met Horizon gewerkt aan een sterke en nationaal en internationaal gewaardeerde positie als Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM).
- We hebben de uitvoering van de 'MKB-innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT-regeling)', die in mandaat door Horizon wordt uitgevoerd, gecontinueerd.
- In samenwerking met het ministerie van EZK is het 'Groeifonds' opgericht en na de eerste aandeelhoudersvergadering in september 2021 is het fonds live.
- In samenwerking met het ministerie van EZK is er een extra luik in het 'Groeifonds' gemaakt waarin aanvullende middelen zijn gestort waardoor het mogelijk is om kleinere leningen te verstrekken en daarmee voorziet in een behoefte van ondernemers in hun groeiambitie.
Ontwikkelen Human Capital-visie
Doel (2019-2023)
Een brede Human Capital-visie met uitvoeringsprogramma ontwikkelen.
Doelrealisatie
We hebben de afstemming en samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven gefaciliteerd en verbeterd.
Activiteiten 2021
- PS hebben in 2021 in de ‘pilot voorkantsturing en nieuw economisch beleid’ gewerkt aan de kaders voor het nieuwe economisch beleid. Human capital is hier onderdeel van. Deze kaders zijn op 13 oktober 2021 door PS vastgesteld en als “opdracht” voor de ontwikkeling van nieuw beleid aan GS gegeven. De brede Human Capital-visie en uitvoeringsprogramma zullen in 2022 samen met onze stakeholders verder ontwikkeld worden.
- We hebben in de uitvoering voor Human capital specifieke crisismaatregelen genomen (onder andere Flevolands scholingsfonds).
- We hebben uitvoering gegeven aan de MKB-deal. Op 1 september 2021 is het MKB Schakelteam gestart dat het kleine MKB (2-10 werknemers) adviseert en ondersteunt bij vraagstukken over strategie, marketing, financiën, personeel, organisatie en uitvoering.
- We hebben samen met Noord-Holland en de MRA een 'Human Capital Agenda Klimaatopgave' ontwikkeld.
- We hebben de PPS-regeling 'Human Capital' herijkt.
- We hebben het programma 'Talent kleurt Flevoland' uitgebreid naar het bedrijfsleven en lokale overheden.
Meer zichtbare (inter)nationale bedrijvigheid en vestiging van internationale bedrijven
Doel (2019-2023)
De internationale bedrijvigheid van Flevolandse ondernemingen is zichtbaarder geworden en hun aantal producten en vestigingen is gestegen
Doelrealisatie
Buitenlandse bedrijven die zich in Nederland willen vestigen, zien provincie Flevoland als een potentiële vestigingslocatie en overwegen zich in provincie Flevoland te vestigen. Een groeiend aantal Flevolandse bedrijven ziet kansen om de afzet in het buitenland te vergroten.
Activiteiten 2021
- We hebben de opdracht aan Horizon verlengd, om internationaal zaken doen bij Flevolandse ondernemers te bevorderen door kennis en netwerken te ontsluiten.
- We hebben de uitvoering van de 'Voucherregeling Ondernemerschap Flevoland', die in mandaat door Horizon wordt uitgevoerd, gecontinueerd.
- We hebben de opdracht aan Horizon om internationale bedrijven te interesseren voor Flevoland en hen te begeleiden bij vestiging in Flevoland gecontinueerd.
- We hebben onze bijdrage aan het 'Investor Relations programma' van het Rijk gecontinueerd om de relaties met reeds gevestigde internationale bedrijven goed te onderhouden.
- Horizon heeft een subsidie toegekend gekregen voor het ontwikkelen van Business-to-Business activiteiten op de Floriade.
Meer groeiende bedrijven en het lerend vermogen van partijen is vergroot
Doel (2019-2023)
De samenhang en samenwerking van partijen in het economisch ecosysteem is vergroot.
Doelrealisatie
We hebben de samenwerking bevorderd tussen de verschillende partijen die ondernemers met raad en daad ondersteunen.
Activiteiten 2021
- Met het programma 'Groeimakelaar' en 'Groeibuzz' hebben wij bijgedragen aan de versterking van het economisch ecosysteem.
- Er is een strategie opgesteld waarmee Win4All, Economic Board van Flevoland, de volgende stap kan zetten als netwerkpartner in het Flevolandse ecosysteem.
- Samen met onze partners hebben we succesvol ondernemerschap uitgedragen, onder meer via actieve bijdrage aan het netwerk van de Flevolandse Zakenvrouwen en het Flevoland Groeit! Event.
Flevoland benut de mogelijkheden van Europese structuurfondsen
Doel (2019-2023)
De (financierings)mogelijkheden van de Europese subsidieprogramma's en de interregionale samenwerking in grensoverschrijdende programma's zijn optimaal benut.
Doelrealisatie
In 2021 participeerde de provincie als partner in de volgende Europese programma’s:
- EFRO (Europees Fonds voor de Regionale Ontwikkeling) -programma 'Kansen voor West 2014-2020' (inclusief het aanvullende EFRO-programma 'REACT EU')
- Interreg-programma 'Duitsland – Nederland'
Activiteiten 2021
- 2021 heeft in het teken gestaan van het zoveel mogelijk benutten van de resterende EFRO-middelen in het (reguliere) 'Kansen voor West-programma' en het uitvoering geven aan het aanvullende EFRO-programma 'REACT EU' binnen 'Kansen voor West'. Ultimo 2021 is binnen het reguliere programma circa 98% van de totale beschikbare EFRO-middelen belegd in een 13-tal projecten met een investeringsvolume van ruim € 62 mln. De uitvoering van de projecten loopt tot en met 2023. Het Steunpunt Flevoland heeft projectaanvragers bij hun aanvragen ondersteund. Het fonds is per 1 juli 2021 gesloten voor nieuwe aanvragen.
- Op 15 februari 2021 is het programma 'REACT EU' opengesteld. Dit fonds wordt gefinancierd uit het 'COVID-19 herstelfonds' van de Europese Commissie en is administratief (als extra prioriteit) toegevoegd aan de EFRO-middelen. Ultimo 2021 is 90% van het toegekende budget beschikt. Er is nog één aanvraag in behandeling; na toekenning zal circa 96% beschikt zijn. De openstelling zal in het eerste kwartaal 2022 worden gesloten.
- De budgetten in het kader van de uitvoering van het 'Interreg Duitsland-Nederland-programma' zijn in 2021 nagenoeg volledig benut. De provincie heeft in de programmaperiode tot en met 2021 cofinanciering geleverd voor de uitvoering van 13 samenwerkingsprojecten. Daarvan zijn nog 8 projecten in uitvoering. Het programma kent een doorloop tot eind 2023 en binnen deze periode zullen de projecten gerealiseerd worden.
Naast het afsluiten van bovengenoemde programma’s voor de huidige programmaperiode 2014-2020 hebben de activiteiten in 2021 met name in het teken gestaan van het voorbereiden van de operationele programma’s voor de nieuwe programmaperiode 2021-2027: 'Operationeel Programma Kansen voor West 2021-2027 (KvW III)' en 'Operationeel Programma Interreg DE-NL 2021-2027'.
Middelen
3.1 Economische ontwikkeling | Rekening 2020 | Begroting 2021 ontwerp | Begroting 2021 na wijziging | Rekening 2021 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 5.527 | 5.151 | 7.831 | 5.763 | 2.069 | |
Baten | -1.889 | -1.058 | -1.470 | -720 | -750 | |
Saldo | 3.637 | 4.093 | 6.362 | 5.043 | 1.319 | |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Financiering & Support | 1.096 | 1.096 | 0 |
2. Human Capital agenda | 203 | 203 | 0 |
3. Internationalisering | 179 | 179 | 0 |
4. (Ondernemers)cultuur | 73 | 73 | 0 |
5. Afwikkelingsverschillen | 112 | 112 | 0 |
6. Europese programma's EFRO | 351 | 351 | 0 |
Overige kleine verschillen | 55 | 37 | 18 |
Totaal lasten | 2.069 | 2.051 | 18 |
Baten | |||
1. Financiering & Support | -478 | -478 | 0 |
2. Human Capital agenda | -47 | -47 | -0 |
6. Europese programma's EFRO | -225 | -225 | -0 |
Totaal baten | -750 | -750 | -0 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. Financiering & Support
De programmalijn 'Financiering & Support' van het 'Economisch programma' onderschrijdt de begroting met een bedrag van € 0,62 mln. Deze onderschrijding wordt voornamelijk veroorzaakt door de onderuitputting (€ 0,36 mln.) van het budget dat dient ter dekking van de uitvoering van de MIT-regeling 2021. Dit als gevolg van het feit dat de subsidielasten (en baten uit hoofde van ‘s Rijks cofinanciering) aan het boekjaar dienen te worden toegerekend voor zover er sprake is van de realisatie van subsidiabele prestaties door de begunstigden (het MKB). Ook is er sprake van een onderschrijding (€ 0,13 mln.) van het budget dat dient ter verantwoording van de beheerlasten samenhangend met de uitvoering van het TMI Proof of Concept Fonds Flevoland. Ter dekking van de beheerlasten 2021 welke door de vennootschap niet vanuit het EFRO kunnen worden gedekt heeft de provincie geen subsidieaanvraag ontvangen. Ook is er sprake van een onderschrijding van € 0,05 mln. als gevolg van onderuitputting van het budget dat dient ter verantwoording van de lasten samenhangend met activiteiten op het gebied van clusterontwikkeling MKB. Het totaal budgettair voordeel als gevolg van de onderschrijding binnen de programmalijn 'Financiering & Support' is voor een bedrag van € 0,57 mln. gestort in de bestemmingsreserve 'Economisch programma'. Daarnaast is een bedrag van € 0,05 mln. als gevolg van de gerealiseerde onderschrijding minder onttrokken aan voorgenoemde reserve.
2. Human Capital agenda
De programmalijn 'Human Capital agenda' van het 'Economisch programma' onderschrijdt de begroting met een bedrag van € 0,16 mln. Deze onderschrijding wordt voornamelijk veroorzaakt door de onderuitputting
(€ 0,08 mln.) van het budget dat dient ter verantwoording van de lasten die samenhangen met de uitvoering van het Scholingsfonds Flevoland. Hiervan is € 0,07 mln. het gevolg van het feit dat de gesubsidieerde prestaties door de ontvanger niet volledig zijn gerealiseerd in het boekjaar. Ook is er sprake van een onderschrijding van € 0,07 mln. als gevolg van onderuitputting van het budget dat dient ter verantwoording van de lasten (tevens onderuitputting van de baten met € 0,05 mln.) samenhangend met activiteiten ter uitvoering van de MKB-deal. Deze activiteiten zijn doorgeschoven naar het jaar 2022. Het totaal budgettair voordeel als gevolg van de onderschrijding binnen de programmalijn 'Human Capital agenda' is voor een bedrag van € 0,05 mln. gestort in de bestemmingsreserve 'Economisch programma'. Daarnaast is een bedrag van € 0,08 mln. als gevolg van de gerealiseerde onderschrijding minder onttrokken aan eerdergenoemde reserve en is een bedrag van € 0,04 mln. minder onttrokken aan de 'Brede Bestemmingsreserve'.
3. Internationalisering
De programmalijn 'Internationalisering' van het 'Economisch programma' onderschrijdt de begroting met een bedrag van € 0,18 mln. Deze onderschrijding wordt voornamelijk veroorzaakt door de onderuitputting
(€ 0,11 mln.) van de budgetten die dienen ter verantwoording van de lasten die samenhangen met de uitvoering van activiteiten gericht op internationale betrekkingen en handelsbevordering. De gevolgen van de maatregelen ter bestrijding van het coronavirus liggen hieraan ten grondslag.
Het totaal budgettair voordeel als gevolg van de onderschrijding binnen de programmalijn 'Internationalisering' is voor een bedrag van € 0,11 mln. gestort in de bestemmingsreserve 'Economisch programma'. Daarnaast is een bedrag van € 0,07 mln. als gevolg van de gerealiseerde onderschrijding minder onttrokken aan eerdergenoemde reserve.
4. (Ondernemers)cultuur
De programmalijn '(Ondernemers)cultuur' van het 'Economisch programma' onderschrijdt de begroting met een bedrag van € 0,07 mln. Deze onderschrijding wordt voornamelijk veroorzaakt door de onderuitputting
(€ 0,05 mln.) van het budget dat dient ter verantwoording van de lasten samenhangen met de organisatie van het Flevopenningengala. De gevolgen van de maatregelen ter bestrijding van het coronavirus liggen hieraan ten grondslag. Het totaal budgettair voordeel als gevolg van de onderschrijding binnen de programmalijn '(Ondernemers)cultuur' is gestort in de bestemmingsreserve 'Economisch programma'.
5. Afwikkelingsverschillen
Het budgettair voordeel is gevormd doordat in 2021 vaststelling van de in 2018 aan gemeente Noordoostpolder verstrekte subsidie ter revitalisering van de Constructieweg/bedrijventerrein De Munt Zuid te Emmeloord heeft plaatsgevonden. Deze afrekening heeft geleid tot een door de gemeente niet besteed subsidiebedrag. Dit budgettair voordeel is gestort in de bestemmingsreserve 'Economisch programma'.
6. Europese programma's EFRO
De verschillen bestaan uit de volgende onderdelen:
- Lasten: De lasten voor cofinanciering zijn € 0,353 mln. lager dan begroot. Dit betreft de cofinanciering van het 'Kansen voor West' en het 'INTERREG programma', voor projecten van externe organisaties in de provincie en projecten waar de provincie partner in is. Deze middelen zijn wel geprogrammeerd (vastgelegd in subsidiebeschikkingen) en zullen in volgende jaren alsnog tot besteding komen. Deze gelden blijven beschikbaar in de reserve 'Cofinanciering EU-projecten 14-20'.
- Doordat ook voor de eigen projecten nog niet alle kosten gedeclareerd konden worden is de ontvangen subsidie € 0,14 mln. lager dan begroot.
- De baten voor de technische bijstand zijn € 0,085 mln. lager dan begroot, wat samenhangt met de beëindiging van de werkzaamheden voor de Management Autoriteit (gemeente Rotterdam).
- Overige kleine verschillen op de lasten van € 0,002 mln. (lager).