4.2 Ontwikkelingen
Door het jaar heen worden de actuele zaken en ontwikkelingen binnen het vakgebied gevolgd. Dit vindt onder andere plaats door digitale deelname aan het interprovinciale Vakberaad Treasury Provincies. Op deze wijze staan wij open voor (toegestane) mogelijkheden die zich aandienen. Op dit punt zijn er geen (relevante)ontwikkelingen te melden. De huidige rentetarieven en de verwachting dat deze voorlopig nog op een zeer laag niveau zullen blijven dragen hieraan mede bij.
In het Coalitieakkoord 2019-2023 'Ruimte voor de Toekomst' zijn hoge ambities opgenomen voor deze jaren. Indien al deze ambities doorgang zullen vinden kan er in de komende jaren een moment komen waarop financieringsmiddelen moeten worden aangetrokken ter voorkoming van liquiditeitsproblemen. Dat moment was dit jaar (nog) niet aan de orde.
Schatkistbankieren: drempelbedrag
In de beleidsdoorlichting schatkistbankieren van juli 2019 is onder meer geconstateerd dat decentrale overheden kampen met administratieve lasten bij schatkistbankieren. Het kabinet heeft in de beleidsdoorlichting het probleem erkend dat met name decentrale overheden die structureel rood staan en slechts incidenteel overtollige middelen hebben met hogere administratieve lasten te maken hebben dan gewenst is. Met een eventuele verhoging dan wel een andere berekening van het drempelbedrag wilde het kabinet aan deze bezwaren tegemoet komen. Na een overleg traject met alle betrokken partijen is er overeenstemming bereikt om het drempelbedrag te verhogen. Dit akkoord is bevestigd in het Bestuurlijk Overleg Financiële verhoudingen (BOFv) van april 2021.
Het drempelbedrag dat is vastgelegd in artikel 7 lid 2 van de Regeling schatkistbankieren decentrale overheden is aangepast op onderstaande punten:
- een verhoging van de ondergrens van € 250.000,-- naar € 1.000.000,--
- een verhoging van het percentage begrotingstotaal t/m € 500.000.000,-- van 0,75% naar 2,00%
Op verzoek van de geconsulteerde decentrale overheden en de koepelorganisaties is de aanpassing van de regeling z.s.m. doorgevoerd. De wijziging is dan ook per 1 juli 2021 ingegaan.
Dit betekent dat provincies, gemeenten en waterschappen op basis van hun verantwoordingsvoorschriften voor 2021 twee drempelbedragen moeten hanteren;
- een drempelbedrag voor het eerste halfjaar (oude situatie)
- een drempelbedrag voor het tweede halfjaar (nieuwe situatie)