Portefeuillehouder
J.A. Fackeldey
De gezamenlijke inzet voor het behalen van de nationale klimaatdoelen is vastgelegd in een Regionale Energie Strategie
Doel (2019-2023)
Samen met onze gebiedspartners is de gezamenlijke inzet voor het behalen van de nationale klimaatdoelen vastgelegd in een Regionale Energie Strategie (RES). Volgens de huidige planning betekent dit RES 1.0 in 2021 en elke 2 jaar daaropvolgend een volgende RES.
Doelrealisatie
Samen met onze gebiedspartners is in 2021 de gezamenlijke inzet voor het behalen van de nationale klimaatdoelen vastgelegd in een 'Regionale Energie Strategie (RES) 1.0'.
Activiteiten 2021
- We hebben RES 1.0 gezamenlijk met partners opgesteld en vastgesteld.
- Het netwerk van de 'Flevolandse Energie Agenda (FEA)' is voornamelijk in digitale vorm bijeengekomen Er zijn 8 FEA kenniscafe’s gehouden: met Liander, gemeente Almere, Liander, Innax en Tennet, verduurzaming en Sport, EEF, met Gooimeer en Bareau, woningcorporaties Centrada, OFW en Mercatus en Geohita en Startblock.
- Het netwerk is uitgebreid met 7 leden. Zie www.fea.nl .
- Het veldwerk van het seismisch onderzoek in de MRA is uitgevoerd. Met de bewerking van de ruwe data is eind 2021 begonnen. Het aantal partijen in de Samenwerkingsovereenkomst Versnelling Aardwarmte in de MRA is uitgebreid, met een aantal gemeenten (waaronder Almere) en marktpartijen. We werken samen met de provincies Noord-Holland, Energiebeheer Nederland (EBN) en de andere SOK-partijen aan een routekaart en handreiking voor gemeenten. Met als doel het stimuleren en versnellen van de inzet van warmte uit de diepe ondergrond bij het verwarmen van woningen en andere gebouwen.
Een integraal ruimtelijk/landschappelijk beleid voor alle vormen van energieopwekking en -opslag is opgesteld.
Doel (2019-2023)
Een integraal ruimtelijk/landschappelijk beleid voor alle vormen van energieopwekking en -opslag is opgesteld, waarbij de kansen voor de energietransitie in beeld zijn gebracht.
Doelrealisatie
De ruimtelijke inpassing zal onderdeel zijn van RES 2.0.
Activiteiten 2021
We hebben verder uitvoering gegeven aan het regioplan 'Windenergie oostelijk en zuidelijk Flevoland'. Naast de afronding van de begeleiding van een aantal juridische procedures van de windplannen Zeewolde, Blauw en Groen stond 2021 vooral in het teken van het afronden van een aantal dossiers. Denk daarbij aan afspraken over gebiedsfondsen en participatiemogelijkheden. Via kennisuitwisselingsbijeenkomsten zijn gemeenten en windparken geïnspireerd over omgevingsmanagement. Over de uitvoering van het Regioplan is periodiek voortgang gemeld aan PS.
Op basis van de 'Structuurvisie Zon', die in juli 2018 in werking is getreden, was eind 2021 circa 456 hectare in procedure genomen, waarvan 394 hectare Zon op land vergund. Omdat de grens van eerste tranche van 500 hectare in zicht kwam, is in 2021 - conform de omgevingsverordening - de evaluatie over de eerste tranche uitgevoerd en aan PS gezonden. Op basis van de aanbevelingen van deze evaluatie is de voorbereiding gestart voor besluitvorming over openstelling van de tweede tranche van 500 hectare.
Een Regioplan Zon opstellen
Doel (2019-2023)
Op basis van een tussenbalans van ons beleid voor zon op land na realisatie van de eerste 500 ha, Provinciale Staten een besluit laten nemen over het al dan niet vrijgeven van de volledige ruimte van 1000 ha. In 2020 is samen met de gemeenten geconstateerd dat er géén behoefte is aan ruimtelijk kader in de vorm van een Regioplan zon met daarin een uitwerking van de aansluiting op het net. Er wordt wel een netimpactanalyse opgesteld voor zon op land.
Doelrealisatie
De tussenbalans zon op land is afgerond en is vastgesteld door PS.
Activiteiten 2021
- We hebben uitvoering gegeven aan de structuurvisie 'Zon op Land' voor de eerste tranche van 500 hectare.
- De evaluatie van de eerste tranche van 500 hectare 'Zon op Land' is afgerond.
Middelen
5.1 Regionale energiestrategie | Rekening 2020 | Begroting 2021 ontwerp | Begroting 2021 na wijziging | Rekening 2021 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.809 | 2.550 | 4.345 | 3.289 | 1.056 | |
Baten | -295 | -85 | -1.161 | -805 | -356 | |
Saldo | 2.514 | 2.465 | 3.184 | 2.484 | 700 | |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Energietransitie | 204 | 169 | 35 |
2. Windenergiebeleid | 88 | 0 | 88 |
3. Verduurzamen maatschappelijk vastgoed | 346 | 0 | 346 |
4. Regionale Energie Strategieën | 245 | 245 | 0 |
5. Opgave Duurzame energie | 124 | 124 | 0 |
Overige kleine verschillen | 49 | 0 | 49 |
Totaal lasten | 1.056 | 538 | 518 |
Baten | |||
3. Verduurzamen maatschappelijk vastgoed | -346 | 0 | -346 |
Overige kleine verschillen | -10 | 0 | -10 |
Totaal baten | -356 | 0 | -356 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. Energietransitie
Binnen het programma 'Energietransitie' is er op de diverse onderdelen een onderbesteding van in totaal € 0,2 mln. Niet alle opdrachten van energie hebben geleid tot uitgaven in 2021, omdat een deel van de opdrachten over het jaar heen zijn getild. Externe factoren hebben ertoe geleid dat opdrachten niet voor het einde van het jaar zijn afgerond. Verder zijn vanwege corona veel bijeenkomsten online vormgegeven of niet doorgegaan. De afronding van deze opdrachten vinden plaats in 2022. Van het verschil wordt € 0,17 toegevoegd aan de reserve ‘Duurzame energie’ volgens de nota Reserves & Voorzieningen 2022-2023.
2. Windenergiebeleid
De kosten voor juridische ondersteuning van de saneringsopgave, die doorloopt tot 2026, zijn voor het jaar 2021 lager dan begroot. Er is geen goede voorspelling te maken van de jaarlijkse juridische kosten. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat nog niet duidelijk is hoeveel molens jaarlijks niet vrijwillig gesaneerd zullen worden.
3. Verduurzamen maatschappelijk vastgoed
Vanaf 2021 kunnen kleine maatschappelijk vastgoedeigenaren voor het verduurzamen van hun gebouwen gebruik maken van advies en ondersteuning vanuit het ontzorgingsprogramma binnen de provincie.
Hiervoor heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) gelden (specifieke uitkering) ter beschikking gesteld aan de provincies. De onderbesteding op dit budget komt door aanbestedingsvoordeel, gefaseerd aantrekken van externe deskundigheid, niet alle begrote functies zijn ingevuld en minder inzet van vaste medewerkers van de provincie. Het programma heeft een looptijd van drie jaar. Door de gefaseerde opstart ligt het zwaartepunt van de uitgaven in 2022 en 2023.
4. Regionale Energie Strategieën
2021 was het eerste jaar binnen de formele samenwerkingsovereenkomst van de RES-Flevoland. De eerste helft van 2021 was gericht op het afronden en aansluitend regionaal vaststellen van de RES 1.0 die 1 juli vastgesteld diende te zijn. Aansluitend is de RES 1.0 ingeleverd bij het NP-RES en van hieruit naar het PBL voor de algehele doorrekening. Dit vroeg een gerichte inzet waardoor vervolgopdrachten en/of onderzoeken vanuit de bouwstenen pas in de 2e helft van 2021 konden worden uitgedacht en uitgezet. Met name 2022 zal hierin een grote rol spelen. De niet bestede middelen blijven beschikbaar in de reserve 'Duurzame energie'.
5. Opgave Duurzame energie
De geraamde middelen voor de subsidieregelingen 'Zon voor Asbest' en 'Kleinschalige Energie-initiatieven' zijn niet geheel uitgenut in 2021. Enkele subsidieaanvragen zijn eind 2021 ontvangen, die aanvragen worden in 2022 afgehandeld. Van de regeling 'Zon voor Asbest' is de looptijd verlengd naar 31 december 2022. Deze middelen blijven beschikbaar in de reserve 'Duurzame energie'.